کروه وکلای آریا دادیار

مشاوره حقوقی در زمینه وکیل اداره و دیوان و کیفری و خانواده

کروه وکلای آریا دادیار

مشاوره حقوقی در زمینه وکیل اداره و دیوان و کیفری و خانواده

استرداد هدایای نامزدی با وکیل

به گفته ای برخی ها نامزدی قراردادی بین دو نفر ( مرد و زن ) است که در آینده منجر به ازدواج آنها می شود ولی تشکیل علقه ی زوجیت نمیکند. در واقع اولین مرحله ای که پیش از پیوند ازدواج بین زوجه و زوج اجرا میشود نامزدی است.


این دوره دوره ای است که مراسم خواستگاری در آن اجرا شده ولی هنوز خطبه عقدی بین دو طرف جاری نشده است. لذا بایست توجه کرد که از منظر قانونی طبق ماده ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ ضابطه مدنی این دوران که هنوز ارتباط زوجیت تشکیل نشده است با دوران پیوند یعنی حدفاصل اتفاق پیوند نکاح و شروع زندگی مشترک را نباید باهم اشتباه گرفت.


لذا هر یک از زوجه و زوج، تا زمانی که پیوند نکاح جاری نشده است میتوانند از ازدواج امتناع کند و طرف دیگر نمیتواند به اصلا وجه او را به ازدواج زور کند.


وضعیت هدایا در دوران نامزدی


سوال های زیادی که ما دریافت کرده ایم این است که تکلیف هدایا ( استرداد هدایای نامزدی ) به چه صورت است و چه می شود؟

از جمله سوالات زیادی که اشخاص بعد از کنسل شدن ازدواج یا به صورت عامیانه نامزدی و اینگونه طلاق در دوران پیوند مطرح می کنند، مشکلاتی مثل چگونگی استرداد هدایا نامزدی و هدیه های دوران پیوند است (نظیر حلقه نشان و ازدواج، آینه و شمعدان، سرویس طلا و) که اصولاً هم گران قیمت می باشند.


نکته قابل توجه این است اگر در دوران نامزدی یکی از طرفین ( مرد یا زن ) از دنیا برود از قانون مذکور نمی توان استفاده کرد و ماده مذکور در به خاص استرداد هدایای نامزدی صرفاً مختص دوران نامزدی است نه دوران پیوند.


مثال : درصورتیکه دستیابی شود که تحویل طلا و جواهرات خریداری شده برای زوجه به عنوان هبه یا عاریه در اختیار طرف مقابل گذاشته شده است ، در فرم اول با توجه به ماده (۸۰۳ ) ضابطه مدنی و پیش روگیری بندهای ذیل آن و در فرم دوم با در عقیده گرفتن مقررات مرتبط به عاریت قابل استرداد است.


دوما اگر ثابت شود که اشیای مذکور به فرم هبه معوض رد و بدل شده است در این فرم قابل استرداد نخواهد بود.


با این وصف که اگر زوج هدایایی را که در دوران پیوند خریده و هبه کرده است و فاکتور خرید آنها را در اختیار دارد می تواند دادخواست رجوع از هبه و استرداد طلا را به طرفیت زوجه تقدیم دادسرا کند.