کروه وکلای آریا دادیار

مشاوره حقوقی در زمینه وکیل اداره و دیوان و کیفری و خانواده

کروه وکلای آریا دادیار

مشاوره حقوقی در زمینه وکیل اداره و دیوان و کیفری و خانواده

خواستگاری

خواستگاری همانگونه که از مفهوم عرفی آن نیز مشخص است تقاضای ازدواج از شخصی خاص است. از نظر فقهی خواستگاری از زن در صورتی مجاز است که خالی از موانع نکاح باشد (موانع نکاح در ادامه بررسی می شود) م. 1034 بنابراین خواستگاری از زن شوهر دار از نظر شرعی حرام است البته اگر زن خواستگاری شده از شوهر خود طلاق بگیرد و با خواستگار ازدواج نماید، نکاح شکل گرفته صحیح خواهد بود.

معامله به قصد فرار از دین (بدهی) چیست؟

شاید شنیده باشید که شخصی به قصد کلاهبرداری و فرار از پرداخت بدهی اش،همه اموال و دارایی خود را بنام همسر یا فرزند یا نزدیکانش کرده است و تصورش این است که با این کار،طلبکاران نمیتوانند اموال او را توقیف و بازداشت کنند.به این عمل شخصی بدهکار اصطلاحا معامله به قصد فرار از دین گفته میشود.فرار از دین به دو صورت انجام میشود : یکی اینکه معامله واقعی است و طرف اموالش را میفروشد و گاهی سوری و ظاهری است و صرفا مالکیت آن را انتقال داده بدون اینکه وجهی دریافت کرده باشد.

 

معامله به قصد فرار از دین جرم محسوب میشود و معاملاتی که انجام شده به درخواست طلبکاران قابل ابطال است.

اگر فردی چند وصیت داشته باشد پس از فوت کدام یک ملاک است ؟

هر شخصی میتواند در طول زندگی خود بارها وصیت کند یا مفاد وصیت نامه اش را تغییر دهد اما اخرین وصیت نامه متوفی ملاک عمل قرار خواهد گرفت و در این صورت دیگران نباید مفاد وصیت نامه را تغییر دهند

آیا پدر زوج در صورت امتناع از پرداخت مهریه به زندان می رود ؟

هر گاه با حکم قطعی دادگاه کسی محکوم به پرداخت دین به دیگری شود و از اجرای حکم خودداری نماید و ضمناً از او مالی به دست نیاید با درخواست کسی که حکم به نفع اوصادر شده به زندان روانه خواهد شد مگر آنکه ثابت کند قدرت و توانایی پرداخت بدهی را به صورت اقساط یا بطور کلی ندارد که اصطلاحاً به این شخص معسر گفته می شود.


پرسش:


درصورت فوت پدر یا عدم توانایی مالی او برای پرداخت نفقه اولاد ، چه کسی مسولیت پرداخت نفقه را دارد؟


پاسخ :


در این حالت این وظیفه به عهده جد پدری و درصورت نبودن پدر و جد پدری و یا عدم قدرت آنها این وطیفه برعهده مادر است و اگر مادر هم زنده نباشد و یا قادر به پرداخت نباشد این وظیفه بر عهده جد مادریست .


پرسش :


اگر پدر و مادری از یکدیگر جدا شده باشند و حضانت فرزندان به مادر واگذار شده باشد و پدر در صورت جلسه طلاق منزل مسکونیش را به مادر و فرزندان انتقال دهد آیا بازهم مکلف به پرداخت نفقه خواهد بود ؟


پاسخ :


اولاً نفقه تنها شامل مسکن نمی شود و اموری چون غذا ، اساس منزل ،هزینه درمان ، لباس و… نیز نفقه محسوب می شوند .ثانیاً: پرداخت نفقه تکلیف قانونی پدر است و مادر ولایتی بر فرزندان ندارد و موضوع حضانت و سرپرستی موضوعی جدا از ولایت می باشد .