ممکن است برای بسیاری از اشخاص پیش آمده باشد که خلال مراجعه به یکی از دستگاههای دولتی به مشکل بربخورند و احساس نارضایتی از آن سازمان مربوطه را داشته باشند، و یا تا اینکه محتمل است این سازمان دولتی حق برخی اشخاص را پایمال کرده باشد.
در این فرم ممکن است پیش خود فکر کنیم که به علت اینکه شخص مقابل شما یک شرکت و یا سازمان دولتی است شما کاری را پیش نخواهید برد اما لازم است بدانیم حکومت یک مرجع مخصوص برای بررسی به این نوع شکایات پیشبینی کرده است تا زمانی که شما از یک دستگاه دولتی شکوائیه دارید تنها به این مرجع مراجعه کرده و شکوائیه خود را مطرح کنید.
وکیل دیوان همان مرجع تخصصی است که به این نوع شکایات بررسی کرده و حکم دادگاه صادر میکند که در ادامه به نوع عملکرد این سازمان میپردازیم.
یکی از ماخذها رسیدگیکننده به دعاوی مردم علیه دستگاههای دولتی و عمومی، دیوان عدالت اداری است که توانایی اوصاف ذیل است:
۱. مرجع بررسی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به موارد زیر است: الف) دستگاههای دولتی و عمومی.
ب) پرسنل دستگاههای دولتی و عمومی.
ج) آییننامهها و مصوبات دستگاههای دولتی و عمومی از حیث مخالفت با ضابطه یا شرع یا خروج از حدود اختیارات مقام تصویبکننده.
۲. تنها مرجع عمومی اداری است.
۳. شیوه بررسی در آن، تابع ضابطه تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است.
انواع ناحیه دیوان عدالت اداری | شکوائیه به دیوان
ناحیه بدوی: هر زمینه بدوی دیوان، یک رییس یا دادرس علیالبدل دارد و آرای صادره از این ناحیه قابل شکوائیه در ناحیه تجدیدنظر میباشد.
ناحیه تجدیدنظر: هر زمینه یک رییس و دو مستشار دارد. ملاک اصدار حکم دادگاه، عقیده اکثریت و آرای صادره از این ناحیه، قطعی میباشد.
شایستگی این ناحیه عبارت است از بررسی به شکایات و اعتراضات اشخاص یا اشخاص حقوقی نسبت به:
۱. تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی و ماموران آنها.
۲. بررسی به اعتراضات و شکایات از آرا و تصمیمات قطعی ماخذها اداری مثل هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما از حیث نقض قانون و مقررات یا مخالفت با ضابطه.
۳. بررسی به شکایات قضات و مشمولان ضابطه مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمین واحدها از حیث تضییع حقوق استخدامی.
قرار اناطه وقتی صادر میشود که بررسی در دیوان منوط به اصدار حکمی از مرجع قضایی دیگری بشود.
مراتب اصدار قرار به دوجانب ابلاغ میشود. ذینفع یک ماه از تاریخ ابلاغ اخطاریه دیوان فرصت دارد، نزد مرجع صالح مطرح دعوا نماید و گواهی دفتر مرجع مزبور مبتنی بر مطرح دعوا را، به دیوان تحویل دهد. در غیر این فرم دیوان به بررسی خود ادامه میدهد و تصمیم مقتضی را صادر میکند.
۱. بررسی، مستلزم تقدیم دادخواست میباشد.
۲. تاریخ ثبت دادخواست در دبیرخانه و یا سایت الکترونیکی و یا تسلیم آن به پست سفارشی و یا ارسال از طریق پست الکترونیکی یا دفاتر استانی دیوان، تاریخ مطرح شکوائیه محسوب میشود.
۳. دبیرخانه دیوان یا دفاتر استانی آن، دادخواست دریافت شده را بهترتیب وصول، ثبت کرده و رسیدی مشتمل بر شماره و تاریخ ثبت، نام شاکی و طرف شکوائیه، به دادخواستدهنده میدهند.
۴. اگر موردی بیانگر مطرح قبلی شکوائیه موجود باشد دبیرخانه دیوان مجبور است مشخصات آن را به برگه دادخواست ضمیمه کند.
۵. دادخواستهای ثبت شده توسط رییس دیوان یا معاون وی به ناحیه واگذار میگردد.
1. پس از واگذار دادخواست به زمینه، مدیر دفتر زمینه مرجوعالیه، آن را از حیث شروط شکلی بررسی میکند و در فرم کامل بودن دادخواست یا کامل شدن آن، بلافاصله دادخواست و ضمائم را به عقیده قاضی زمینه میرساند.
2. اگر قاضی زمینه دیوان، اعتقاد به کامل بودن پرونده داشته باشد دستوری مبنی بر ارسال یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن، به طرف شکوائیه صادر میکند.
3. اگر محتوای شکوائیه حاوی مطالبی علیه شخص ثالث باشد این کار مانع بررسی زمینه به پرونده نیست.
4. مسئله شکوائیه بایست صریح و منجز باشد. در فرم وجود پیچیدگی به تشخیص زمینه، مراتب طی اخطاریهای به شاکی اعلام میشود و شاکی مجبور است ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه، نسبت به رفع پیچیدگی عمل کند در غیر این صورت، زمینه نسبت به قسمت مبهم قرار ابطال دادخواست صادر میکند.
یک وکیل کاربلد و حرفه ای دیوان براحتی می تواند این مسائل را برای پرونده های شما اعمال کند و اگر یک دادخواست حرفه ای و خوب می خواهید وکیل دیوان می تواند براحتی برای شما بنویسد.